Een levendig centrum door regelvrije zone

Alles mag en alles kan. Regels gelden tijdelijk niet meer. Het is aan de ondernemers, bewoners, Museum Hilversum en de gebruikers van de Kerkbrink zelf wat zij met hun plein willen. Hilversum denkt erover om een experiment met een regelvrije zone in te voeren. Dit is een van de ideeën die het gemeentebestuur onderzoekt om van het ingedutte centrum een bruisend geheel te maken.

Experiment

“We denken aan een tijdelijk experiment”, meldt wethouder van Economische Zaken, Wimar Jaeger. “De grondslag hiervan is dat mensen die wonen en werken op de Kerkbrink zelf het beste weten wat goed is voor hun plein. Dat weten ze beter dan wij hier in dit grote, gele raadhuis.”

Eigen karakter

Alle pleinen in het centrum krijgen hun eigen karakter, identiteit en functie. Meer duidelijkheid, minder een ratjetoe is het devies. Per definitie heeft de gemeente daar de rol van aanjager. Het echte werk moet komen van alle betrokken partijen. Dit is immers de participatiesamenleving en daarnaast heeft Hilversum ook niet de financiële middelen om alle plannen zelf te realiseren. De inhaalslag is een verantwoordelijkheid van gemeente, inwoners en ondernemers.

Dit bericht is geplaatst in Over Hilversum. Bookmark de permalink.