D66 verwijt treft niet meer Wilders maar de andere politieke leiders

In een presentatie aan groep 7 en 8 van een lagere school, legde Wimar Jaeger D66 kandidaat Tweede Kamer, leerlingen uit dat hij begreep waarom veel mensen op Wilders stemmen. Jaeger wees het gebrek aan leiderschap in de Nederlandse politiek aan als hoofdoorzaak voor de vlucht van de kiezer naar Wilders. “Obama kan veel Amerikanen overtuigen dat het in de toekomst beter wordt. Dat vinden mensen fijn om te geloven. In Nederland hebben we niemand die de mensen kan overtuigen dat het beter wordt en dan stemmen mensen maar op degene die het hardste schreeuwt en klaagt.

In de kern sloot Jaeger aan bij partijgenoot Wijers, die op een D66 partijcongres Wilders  vergeleek met een nar aan het hof van de koning. “De rol van de nar was met grofheid en lawaai, raar uitgedost, zaken aan de orde te stellen waar de serieuze raadslieden en bestuurders de moed of positie niet voor hadden. Sterk overdrijvend, confronterend, soms agressief, vervulde de nar wel een belangrijke rol om problemen in het land te benoemen. Maar het gaat natuurlijk goed mis als de koning en zijn hofhouding zo zwak zijn, dat de grove nar gaat denken dat hij ook wel koning zou kunnen worden.” Ook Wijers legt de verklaring voor de opkomst van Wilders bij het politiek leiderschap.

Is er sprake van een nieuwe trend? Ziet D66 toch een rol voor Wilders en zijn PVV?  “Absoluut niet” beweert Jaeger “Wilders’ uitspraken, gedachten en bijdrage aan de Nederlandse politiek zijn polariserend, stigmatiserend en dragen op geen enkele manier bij aan het oplossen van problemen, sterker ze creëren problemen. Daarbij mogen we echter ook niet de ogen sluiten voor degenen die Wilders al die ruimte geven. Na zoveel jaren perspectiefloos door het leven te moeten, stil gestaan te hebben weet dit land van gekkigheid niet meer waar het heen moet. In die leegte moet iemand opstaan met durf, lef die duidelijk en eerlijk zegt: mensen zo gaat het niet langer, we helpen onszelf naar de donder. We moeten veranderen om te zorgen voor toekomstige generaties en misschien nog wel belangrijker omdat je je weer moet kunnen verheugen op morgen! Dat gunnen we namelijk iedereen bij D66.”

Dit bericht is geplaatst in Betrokken bij, D66, Over democratie, Standpunten. Bookmark de permalink.